איך בוחרים קבלן?

 קבלן בניה, הוא כנראה בעל המקצוע החשוב ביותר באתר הבנייה עצמו.

מעבר למעצב המתכנן את השיפוץ וחלוקת החלל, הקבלן הוא מי שעובד בשטח, לפעמים גם מול קבלני המשנה, מוציא לפועל את תכניות הבנייה, אחראי על לוחות הזמנים ותזמון בעלי המקצוע.

במובן מסוים, הקבלן הוא נציג הביצוע של הלקוח בשטח עצמו, מעדכן ומתווך בין הלקוח לבין העבודה הנעשית בשטח.

בחירת קבלן בנייה תשפיע באופן מידי על איכות הבנייה וקצב הבנייה. ישנם קבלנים פרטיים וישנם קבלנים שהם חלק מחברת בנייה גדולה יותר.

חשוב לוודא כי הקבלן יכול לעמוד בדרישות הבנייה שלכם.

מומלץ מאוד לקבל כתב כמויות. מסמך הנערך על ידי מפקח הבניה/ המעצב שמתכנן את תכנית הדירה בשילוב עם כמאי.
למסמך זה יש יכולות כה רבות עד שאני אומר ללקוחות שלי שזה מסמך חובה להכנה.

אפרט מתועלותיו

הבאתם קבלן להצעת מחיר הוא נתן הצעה של 350000 ₪ אחריו הבאתם קבלן נוסף שנתן 280000 ₪ אתם לא מבינים איך יתכן פער של 70000 ₪ באותה עבודה??


הרשו לי לגלות לכם, סביר להניח שהסטנדרט שהקבלן הראשון ייתן, השני כנראה לא מתכוון בכלל לתת.
ואם כן אנה אתם באים.


לכך מגיע כתב הכמויות לעשות סדר בבלגן. וכתוצאה מכך ניתן להשוות מחיר בין קבלנים ברמת דיוק מרבית ללא הפתעות בהמשך הדרך.

בנוסף, זהו מסמך מפורט המכיל עשרות סעיפים אשר מפרטים את כמות וטיב העבודה.

הנה 2 דוגמאות שקרו לי בעבר וכיצד הלקוחות שלי ניצלו מלשלם לקבלן סכומי כסף גבוהים ומיותרים.

מקרה ראשון

הקבלן לקראת סוף הפרויקט אמר לי, תגיד לי אתה השתגעת כמה שקעים עשית להם. אני מבקש מהלקוח עוד 300 ₪ עבור כל נקודה ממה שהתחייבתי. הוספת 20 נקודות אז הלקוח צריך להוסיף לי 6000 לא כולל מעמ.

שלחתי אותו לעיין בכתב כמויות אשר הוא עצמו חתום עליו ושם היה כתוב שעל הקבלן לתת 64 שקעים אמרתי לו עכשיו אתה חייב לי זיכוי על 6 שקעים ולא הלקוח לך.
הוא מילא פיו מים. למותר לציין שאל הלקוח הוא כבר לא ניגש לבקש תוספת מחיר.


מקרה שני

בחרנו ריצוף מהמם, אריחים של 1.20 על 1.20 הקבלן נזעק ואמר מה פתאום זה הרבה יותר עבודה ונדרשים פועלים נוספים בכדי להרים כאלו אריחים, זה עולה לי יותר! אני רוצה תוספת של 150 שח למר. סהכ לדירת 100 מ"ר 15000 שקלים נוספים.

שוב שלחתי אותו לכתב הכמויות שם הוא חתום על כך שירצף אריחים עד גודל 1.80 על 1.80 במקסימום.
הוא היה צריך לבצע את העבודה כמו שנדרש ללא תוספת מחיר.

 אנושיות.

שימו לב, הנכם לפני תהליך ארוך טווח בעל משקל כלכלי כבד ודרושה כאן רמת אמינות גבוהה על מנת להבטיח תוצאה מיטבית בתהליך. נסו לבחון אותו, קבעו שעה ותראו, אם מדייק זה סימן מעולה! לרוב הקבלנים קשה לדייק בזמנים. ואם הוא לא מגיע בזמן. האם הוא מתנצל? האם אכפת לו שחיכיתם לו? או שמגיע כאילו כלום לא קרה וממשיך הלאה.
זו הזדמנות קטנה בשבילכם לגלות מיהו העומד לפניכם.
בפרויקט מורכב של שיפוץ דירה, באופן טבעי יהיו בהמשך כל מיני משברים והתמודדויות שלכם מולו. אתם חייבים לראות שהוא קודם כל בן אדם!
שנעים לכם לדבר אתו. שהוא מקשיב לכם בתשומת לב. אלו נראים דברים שוליים אבל הם חשובים לאין ערוך.

לוח זמנים.

לוח זמנים הינו פקטור חשוב בתהליך. נסו להבין מהקבלן מתי יוכל לספק את המוצר המוגמר. קבלן מקצועי יידע להגיד זמנים נכונים ולא יפריח סתם תאריכים באוויר. הוא יידע לחשב בלוח זמנים גם דברים בלתי צפויים מראש שבדרך כלל בכל תהליך שיפוץ הם קיימים.


סדר תשלומים.


לוח תשלומים לקבלן. מומלץ לבצע תשלום כנגד שלבי הבניה. כל שלב שהוא מתקדם הוא מקבל את סכום הכסף המתאים לאותו שלב. מה שאומר שזה מגן עליכם משום שאם חלילה יקרה מצב שיש איזה סכסוך והוא עוזב באמצע העבודה. המצב צריך להיות שהוא לא קיבל שקל אחד יותר ממה שהוא עשה עבודה בדירה.

המשמעות עבורכם היא שעכשיו שתביאו קבלן חדש באמצע הפרויקט תוכלו להמשיך לשלם לקבלן החדש מבלי להפסיד הרבה כסף כתוצאה מהחלפת הקבלנים.